Wisdom of Life

Seminar – Îmbunătățirea calității uceniciei și a învățării

În perioada 22 septembrie – 1 octombrie 2017, a avut loc Seminarul EQUAL (– Enhancing Quality of Apprenticeship and Learning = Îmbunătățirea calității uceniciei și a învățării), în Chalfont St Giles/Buckinghamshire, Marea Britanie. Participanţi la seminar au fost voluntari şi lucrători de tineret, cu vârsta minimă de 18 ani, din Marea Britanie, Spania şi România; printre care s-a aflat şi un angajat al Fundaţiei Împreună pentru Solidaritate Socială din Piatra Neamţ.

Acest eveniment a fost asigurat prin proiectul Erasmus + „EQUAL – Îmbunătățirea calității uceniciei și învățării”, finanțat cu sprijinul Comisiei Europene, iar facilitator în cadrul semninarului a fost Luciana Bold-Popescu.

Organizatorul principal al proiectului a fost organizaţia Tinevo din Marea Britanie, având ca parteneri Asociaţia CREED din Romania şi organizaţia Building Bridges din Spania.

Tinevo (UK), este o companie nonprofit care își propune să ajute tinerii în general, și tinerii cu mai puține oportunități în special, să crească și să preia conducerea în realizarea dezvoltării durabile a comunităților lor. Având ca obiective dezvoltarea personală şi profesională a tinerilor, de asemenea, dezvoltarea comunităţilor interculturale, Tinevo lucrează pentru o societate incluzivă, în care creșterea economică, dezvoltarea socială și culturală sunt considerate identice și unde oamenii, indiferent de mediul social, cultural, economic sau educațional, trăiesc în pace, într-un climat de încredere, respect și înțelegere.

Misiunea CREED (Centrul de Resurse Economice şi Educaţie pentru Dezvoltare)(Ro), asumată, este de a contribui la dezvoltarea durabilă în ariile economice, sociale și culturale, cu accent pe educație pentru creșterea socială și responsabilitatea civică, cetățenia activă, toleranța, dialogul intercultural, spiritul antreprenorial și implicarea activă a comunităților locale. Pentru asta, CREED este implicată în educarea tinerilor și a adulților prin activități formale și non-formale, și dezvoltă programe de instruire de clasă adresate tinerilor care au nevoie de dezvoltare personală și profesională.

Building Bridges (Es) este prezentată la nivel local ca instrument de sprijinire și susținere în implementarea cursurilor de educație non-formală și îmbunătățirea cunoștințelor despre sistemul european de muncă. Organizează cursuri, vizite și întâlniri, evenimente europene pentru agenții publice privind politicile, privind tineretul, mobilitatea, sportul, economia locală dezvoltarea, cultura și cooperarea cu țările în curs de dezvoltare.

Tema principală de discuţie din cadrul seminarului a fost ucenicia, sistemul dezvolatat de fiecare dintre cele trei ţări, fiind utilizate metode non-formale de învăţare, precum: discuţii deschise, cercetare, prezentări, dezbateri, forum deschis, open space, jocuri, brainstorming, jocuri de rol, jocuri, dezbateri, ateliere de lucru, etc.

Cei 24 de participanți au luat parte la sesiuni de lucru care i-au ajutat să înțeleagă mult mai bine conceptul de ucenicie, cadrul legal al acesteia, dificultățile întâmpinate de cei care doresc să implementeze aceste programe, soluții la aceste dificultăți, au învățat din modelele de bune practici prezentate în cadrul seminarului etc.

Principalele sesiuni care au avut loc în cadrul seminarului au fost următoarele:

  • Prezentarea conceptului de scheme de ucenicie;
  • Costurile și beneficiile angajatorilor în timpul uceniciei;
  • Efectele asupra participanților;
  • Bariere/lacune la implementarea uceniciei;
  • Eficiența uceniciei;
  • Programare și oportunități financiare pentru a sprijini tranziția tinerilor la muncă în special în ceea ce privește sistemele de ucenicie;
  • Participanții au avut ocazia de a lucra și la o idee de campanie de conștientizare în cadrul pentru a promova programul de ucenicie.

La nivel european, Centrul European pentru Dezvoltarea formării profesionale a definit ucenicia ca fiind:  „sistematică, pe termen lung formarea perioadelor alternative la locul de muncă și într-un mediu educațional sau instituții de formare. Ucenicul este legat contractual de angajator și primește remunerație (salariu sau indemnizație). Angajatorul îşi asumă responsabilitatea de a oferi cursantului o formare care să conducă la un anumit nivel ocupaţie”.
Această definiție subliniază importanța unei relații contractuale între angajator și ucenic. Ucenicia duce la o ocupație, dar nu în mod necesar și la un loc de muncă.

Cursurile de ucenicie pot dura între unu și trei/patru ani, în funcție de țara în care este pusă în aplicare, de industria în cauză și abilitățile pe care ucenicul le are deja. Ucenicii sunt preluați direct de angajatori și lucrează împreună cu alții angajați.

Există un stereotip că ucenicia este disponibilă doar în anumite meserii, cum ar fi constructori sau frizeri, dar de fapt sunt ucenici într-o gamă largă de sectoare, cu angajatori din marile companii naționale.

În Marea Britanie pot fi ucenici, persoanele de peste 16 ani, care locuiesc pe teritoriul ţăii, dar nu sunt încadrate într-o formă de învăţământ permanentă, în timp ce în Spania pot deveni ucenici cei care au între 16 şi 25  de ani (extins până la 30 de ani, din cauza ratei şomajului mai mare de 15%), locuiesc în ţară şi nu sunt încrişi într-o formă de învăţământ cu normă întreagă, pe când în România sunt potenţiali ucenici cei care au peste 16 ani, nu sunt antrenaţi într-o formă de învăţământ cu normă întreagă, dar au terminat ciclul de învăţământ obligatoriu.

Ucenicie la locul de muncă – România

Ucenicia reprezintă formarea profesională realizată la locul de muncă în baza unui contract de ucenicie, fiind organizată conform prevederilor Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de muncă, republicată. Ucenicia la locul de muncă se organizează pentru calificările stabilite prin legislaţia în vigoare şi pentru ocupaţiile cuprinse în Clasificarea Ocupaţiilor din România, pentru care există standarde de pregătire profesională, respectiv standarde ocupaţionale. Ucenicia are o durată cuprinsă între 1 și 3 ani în funcție de nivelul de calificare solicitat de ocupația pentru care se organizează schema.

La data de 11 iulie 2017, a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr.164/2017 pentru modificarea Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de muncă și a Legii nr.335/2013 privind efectuarea stagiului pentru absolvenții de învățământ superior. Astfel, au fost modificate cuantumurile subvențiilor pe care angajatorii le primesc dacă organizează ucenicie la locul de muncă sau încheie un contract de stagiu cu absolvenții de învățământ superior.

Angajatorul care încheie un contract de ucenicie, în condițiile legii, beneficiază, la cerere, pe întreaga perioadă de derulare a contractului de ucenicie, de o sumă în cuantum de 1.125 lei/lună, pe întreaga perioadă de derulare a contractului de ucenicie, respectiv 12, 24 sau 36 de luni, în funcție de nivelul de calificare pentru care urmează să se pregatească ucenicul.

Printre cele mai grave probleme, întâmpinate în momentul dezvoltării unui program de ucenicie, se numără:

• Ucenicia nu este cunoscută de majoritatea oamenilor;

• Nu sunt suficienți bani pentru a se susține pentru ucenicie;

• Prea multă birocrație;

• Nu sunt suficiente fonduri pentru susținerea programelor de ucenicie și a angajatorilor;

• Angajatorii aleg lucrători deja pregătiți;

• Probleme cu unele legi;

• Comunicarea necorespunzătoare dintre instituții.

Pe parcursul seminarului, activitatea interactivă de învăţare a stimulat munca în echipă, creativitatea şi iniţiativa. Organizatorii îşi doresc ca toate cele învăţate să fie puse în practică cu succes.        

Lista participanţilor la seminar:

Dan Iepure, Andreea Osman, Patricia Todor-Ghiţulescu, Adrian Cînpeanu, Araceli Ranchal Rodrigues, Nelia Rivas, Maria del Carmen Cabrera, Rosa Maria Osuna Cuenca, Ana Fernandez Hernandez, Alina Ştefania Timofte, Alba Pinilla Perez, Dănuţ Ivan, Emmanuel Creţu, Raul Rueda Sanchez, Nerea Villa Garcia, Corina Băhneanu, Inma Bautista, Mădălina Lăslau, Adrian Gheorghe, Simona Gherasim, Luciana Bold-Popescu, Gianina Vaşnic, Cristina Ioana Făt, Madălina Luca.

Corina Băhneanu