Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem.

Blog

Fundația Împreună pentru Solidaritate Socială / Noutăți  / Ciufulici – Creșă și Grădiniță cu Program Prelungit

Ciufulici – Creșă și Grădiniță cu Program Prelungit

Educația, la timpul ei!

Ce este mai bun pentru un om dacă nu o educație primită la timpul ei? O educație ce ar putea să-i asigure libertatea și să-i permită o dezvoltare armonioasă, o educație care poate să-l ajute să distingă binele de rău, să-i lumineze pașii spre adevărata sa menire în viață. Investiția în educație este cea mai valoroasă, producând efecte pe termen lung.

În 2020, conform studiului Eurostat, România înregistra cea mai mare rată  a copiilor expuși riscului de sărăcie sau excluziune socială din Uniunea Europeană, 41,5%, în condițiile în care, la polul opus,  Slovenia (12,1%) și Cehia (12,9%) au avut cele mai scăzute rate, înaintea Danemarcei (13,5%) și Finlandei (14,5%).

Factorii care influențau riscul de sărăcie sau excluziune socială în UE în 2020 au inclus:

  • intensitatea muncii : 71,9% din populația cu vârsta sub 60 de ani care trăiește în gospodării cu intensitate foarte scăzută a muncii, cu copii aflați în întreținere era expusă riscului de sărăcie;
  • nivelul de educație : 50,5% dintre copiii al căror nivel de educație al părinților a fost scăzut erau expuși riscului de sărăcie, comparativ cu 7,7% dintre copiii cărora nivelul de educație al părinților a fost ridicat;
  • tip de gospodărie raportat la numărul de membri: gospodăriile compuse dintr-o singură persoană cu copii în întreținere (42,1%), gospodăriile cu o singură persoană (33,2%) și gospodăriile compuse din doi adulți cu trei sau mai mulți copii aflați în întreținere (29,6%) au avut cel mai mare risc de sărăcie sau excludere socială;
  • mediul de migrație : copiii cu cel puțin un părinte cu un mediu de migrație erau expuși unui risc mai mare de sărăcie decât copiii ai căror părinți erau ambii născuți nativi (32,9% față de 15,3%);
  • condiții de viață : 14,1% din gospodăriile compuse dintr-o singură persoană cu copii în întreținere au fost grav defavorizate din punct de vedere material și social, comparativ cu 7,5% din toate gospodăriile cu copii în întreținere. (Sursa – ec.europa.eu/ Eurostat, 2020)

Dincolo de studiile realizate la nivel european, noi ne-am lovit de această situație tristă în perioada pandemică, atunci când Fundația Împreună pentru Solidaritate Socială a desfășurat în localitățile Piatra Neamț, Dumbrava Roșie, Săvinești, Dochia, Zănești și Roznov programul Să stăm împreună la masă, o acțiune prin care persoane vulnerabile din punct de vedere economic, persoane în vârstă, persoane aflate în dificultate au beneficiat de o masă gratuită.

Nu mică ne-a fost mirarea să vedem câți oameni buni și frumoși sunt victimele indiferenței și defavorizării sociale, lipsiți de un sprijin real pentru că, în concepția publică, dacă nu ții pasul cu tendințele dezvoltării/ modernizării ești privit ca un neadpatat social și sentința publică te trimite spre marginalizare.

Lipsiți de educație și îndrumare, copiii acestor comunități sunt viitoarele victime sigure ale unei lumi în care nici speranța, nici credința sau dezvoltarea personală nu-și găsesc locul. În această lume „a lor” instinctul de supraviețuire primează, iar conștiința sau spiritul civic aproape că nu există.

Considerăm că, această lume „a lor” este prea rece pentru aceste fragede suflete și discriminarea lor reprezintă o mare pierdere pentru întreaga comunitate. Privind prin ochii speriați, dar senini, ai copiilor, am aflat că trebuie ajutați să înțeleagă că, nu sunt necesare două lumi diferite, „a lor” și „a noastră”, ci doar una, în care dreptul la educație este același pentru fiecare.

Astfel, am simțit că trebuie și vrem să schimbăm lucrurile, cel puțin în comunitatea săvineșteană. Așadar, ne-am hotărât să construim o grădiniță și o creșă socială unde, copiilor proveniți din medii vulnerabile social, să li se ofere o educație potrivită nevoilor lor.

De ce această idee?

Educația este fundația pe care ne construim viitorul, iar copiii sunt viitorul unui popor. Altfel spus, buna sporire sau dezvoltare a unui popor depinde de modul în care acesta își educă copiii. Privit la nivel local, fenomenul arată că, fiecare comunitate are un anumit grad de dezvoltare, iar acesta este dat, în cele din urmă, de copiii care se nasc și cresc prin educația respectivei comunități.

Astfel, educația este cea care poate dicta modul de dezvoltare pentru o comunitate, iar cei care pot schimba lucrurile în bine sunt copiii. O educație atentă poate schimba radical o mentalitate greșită dacă aceasta este realizată în mod eficient de la vârste cât mai fragede.

Folosind opțiunea de mai jos, se poate dona online prin Paypal

[wpedon id=4817]

Folosind opțiunea de mai jos, se poate dona prin transfer bancar, direct în contul fundației.

Din aceste motive ne-am propus să realizăm proiectul educațional „Ciufulici – Creșă și Grădiniță cu Program Prelungit”. Ne dorim ca fiecare copil să se bucure de șansele pe care le primim de la viață: șansa la educație, șansa la dezvoltare și împlinire personală, profesională. Pe scurt, șansa la o viață normală!

Este absolut necesar să ajutăm, prin intermediul copiilor, aceste comunități marginalizate. Să le arătăm compasiunea și sprijinul nostru!

Un alt motiv, pentru care ne dorim să realizăm acest proiect este acela că, în comunitatea săvineșteană nu există această șansă pentru copiii marginalizați. De-a lungul timpului, prin activitățile fundației, s-a constatat că acești copii nu sunt acceptați cu ușurință de către colegii lor. Așa se face că, un număr semnificativ de copii ajung să abandoneze cursurile școlare și, astfel, nu beneficiază de șansa la educație – de aici și urgența implementării acestui proiect.

 

Obiectivele proiectului

  • asigurarea unei educații eficiente și personalizate grupului țintă;
  • oferirea unor oportunități specifice de dezvoltare personală într-un ambient standardizat european;
  • creșterea gradului de incluziune socială a copiilor din comunități marginalizate;
  • diminuarea ratei de abandon școlar în rândul elevilor din clasele I – VIII;

Beneficiari

 În cadrul acestui proiect vor fi atât beneficiari direcți – copiii, cât și indirecți – părinții/însoțitorii, precum și întreaga comunitate locală.

Grupul țintă este format din copii proveniți din:

  • Comunități vulnerabile;
  • Familii monoparentale;
  • Familii cu situații financiare precare;
  • Alte situații deosebite.

Beneficii oferite

Cel mai mare beneficiu, care în mod intrinsec reprezintă și principalul obiectiv al proiectului, este acela de a oferi sprijin și ajutor copiilor defavorizați, de a se dezvolta corect într-un mediu sănătos, aceștia fiind la vârsta cea mai vulnerabilă.

Dincolo de acest lucru, grădinița și creșa vor avea program prelungit, ajutându-i astfel și pe părinți sau însoțitori, întrucât copiii vor beneficia de un mediu cald, prietenos, iar masa va fi asigurată zilnic în mod gratuit. De asemenea, tot în regim gratuit, prin acest proiect, copiilor li se va asigura zilnic transportul.

Planul de Proiect

Despre grădiniță…

Se propune construirea unei grădinițe pentru 75 copii preșcolari. Construcția va avea regimul de înălțime demisol parțial + parter + etaj și conține 4 săli de grupă, după cum urmează:

-Sala de grupa 1 – 15 copii;

-Sala de grupa 2 – 20 copii;

-Sala de grupa 3 – 20 copii;

-Sala de grupa 4 – 20 copii;

Accesul în clădire, pentru copii și cadre didactice, se va realiza la nivelul planului parter prin intrarea principală a grădiniței, construcția este configurată pentru accesul și utilizarea acesteia de către persoanele cu dizabilități – rampă acces, grupuri sanitare, coridoare configurate corespunzător acestor nevoi speciale.

Accesul în clădire pentru personalul de bucătărie și auxiliar se va realiza prin filtrul de la nivelul demisolului.

Imobilul propus pentru învățământ preșcolar, cu regim de înălțime DP + P + E, este configurat după cum urmează:

Accesul pentru grupele de preșcolari se realizează de la nivelul parterului către etaj prin casa scării. Funcțiunea grădiniței prevede la demisol următoarele spații:

  • filtru personal și spații depozitare;
  • bucătărie, având bucătărie caldă și bucătărie rece, spații pentru preparare carne, legume, pește, spălare ouă, spațiu spălător veselă și spațiu pentru depozitat vesela curată;
  • sală de mese cu capacitatea de 48 copii și grup sanitar.
  • filtru cu vestiar și cabinet medical cu cameră de izolare cu ieșire separată.

Funcțiunea grădiniței prevede la etaj următoarele spații:

  • sala de grupa 1, având capacitatea de 15 copii și grup sanitar;
  • sala de grupa 2, având capacitatea de 20 copii și grup sanitar;
  • sala de grupa 3, având capacitatea de 20 copii și grup sanitar;
  • sala de grupa 4, având capacitatea de 20 copii și grup sanitar. Fiecare sală de grupă este dotată cu scaune, mese și paturi aferente capacității admise.
  • cancelarie și grup sanitar pentru educatori;
  • contabilitate;
  • secretariat;
  • holuri și terasă de exterior neacoperită.

 La grădiniță, serviciul de prepararea hranei se va realiza în bucătăria propusă pentru prepararea meselor necesare copiilor grădiniței.

 Fluxul tehnologic propus bucătăriei este următorul:

  • Demisol, vestiar filtru haine stradă – filtru – vestiar filtru haine de lucru – acces bucătărie la nivelul parterului. La nivelul demisolului sunt și spațiile de depozitare necesare bucătăriei.
  • Parter, prepararea mâncării în bucătărie, servirea mâncării copiilor în sala de mese, fluxul farfuriilor murdare – spălător veselă – veselă curată.

Se vor respecta toate normele de igienă în vigoare.

Despre creșă…

Se propune construirea unei creșe pentru un număr maxim de 16 copii. Construcția va avea 3 nuclee funcționale, după cum urmează:

-Nucleu administrativ;

-Nucleu copii;

-Nucleu tehnico – gospodăresc.

Accesul în clădire este separat pentru copii și personal, construcția este configurată pentru accesul și utilizarea acesteia de către persoanele cu dizabilități – rampă acces, grupuri sanitare, coridoare configurate corespunzător acestor nevoi speciale.

Terenul exterior va fi amenajat în partea de vest cu spații verzi și locuri de joacă.

Imobilul propus pentru învățământ antepreșcolar, cu regim de înălțime DP + P + E, este configurat după cum urmează:

  • 2 dormitoare, 2 camere de joacă cu ieșiri directe către exterior, prevăzute cu vestiar filtru și grupuri sanitare;
  • 1 sală multifuncțională cu grupuri sanitare;
  • zona de primire cu filtru, vestiar, grup sanitar;
  • zona administrativă de la parter pentru creșă sunt biroul administrativ, spațiu depozitare cărucioare și cabinet medical cu izolator pentru copiii de la creșă;
  • în zona administrativă de la etaj, pentru creșă, este prevăzut biroul de contabilitate și vestiare personal.

Stadiul proiectului

            La data de 3 noiembrie au fost realizate măsurătorile specifice; s-a realizat excavarea pentru fundație; s-a achiziționat fierul și cărămida; au început excavările pentru demisol, precum și măsurarea pentru plan.

La data de 7 noiembrie 2022 s-a turnat beton pentru fundația clădirii și s-au montat armăturile.

Fiți parte din proiect, alături de noi!

Misiunea fundației noastre este de a combate marginalizarea socială prin redarea demnităţii umane, ajutorarea şi încurajarea persoanelor defavorizate din comunitate, prin solidaritate şi angajament social.

Ne propunem susţinerea comunităţii locale pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii sociale şi culturale, prin apărarea drepturilor omului şi valorilor morale creştine.

Am reușit până acum, cu ajutorul dumneavoastră, să aducem mii de zâmbete pe chipurile celor mai puțin fericiți. Prin activitățile noastre am înțeles că, aceste tinere vlăstare au nevoie de mai mult și că investiția în educație este cea mai valoroasă. Dorim să investim în capitalul uman, iar cunoștințele dobândite de beneficiarii acestui proiect să se reflecte direct în calitatea vieții comunității locale din zona Neamțului.

Vino alături de noi! Fii parte din acest proiect cultural-educativ! Adultul de mâine va fi recunoscător pentru educația oferită copilului de astăzi.