

Aventură prin lectură – „O poartă spre lumi fascinante”
În cadrul proiectului „Aventură prin lectură” implementat de Fundația Împreună pentru Solidaritate Socială în parteneriat cu United Way România, elevii de la învățământul primar ai Școlii Gimnaziale I. Gervescu Săvinești, sub îndrumarea doamnei profesor pentru învățământ primar Doboș Carmen Petronela, pășesc într-o lume unde cărțile prind viață. „Astăzi nu merg la o lecție. Astăzi merg într-o aventură.”
Aici se simt curajoși să pună întrebări, liberi să-și imagineze finaluri noi și mândri de fiecare poveste descoperită. Fiecare pagină devine o victorie, iar fiecare cuvânt – o cheie spre noi lumi. Elevii cuprinși în grupele acestui proiect sunt școlari din clasele I, a II-a si a III-a.
Literația nu înseamnă doar „să înveți să citești și să scrii”, ci și să înțelegi, să interpretezi și să folosești informațiile din texte, imagini, media și chiar din mediul digital.
Proiectul „Aventură prin lectură” are mai multe beneficii pentru un elev, mai ales în clasele primare, pentru că îmbină dezvoltarea literației cu elemente de joc, imaginație și motivație.
- Transformă lectura în distracție – copilul descoperă că cititul poate fi o aventură plină de povești și jocuri.
- Îmbunătățește înțelegerea textelor – dezvoltă atenția la detalii și capacitatea de a interpreta idei.
- Îmbogățește vocabularul și exprimarea – atât oral, cât și în scris.
- Stimulează creativitatea – prin activități inspirate din povești: desen, jocuri de rol, scriere creativă.
- Crește încrederea în sine – fiecare succes în lectură îi dă curaj și motivație pentru învățare.
Am observant că elevii se simt implicați, curioși și motivați în activitățile de tip Aventură prin lectură, pentru că atmosfera este diferită de o lecție clasică.
În „Aventură prin lectură”, copiii nu doar citesc – ei trăiesc poveștile. Din prima clipă, atmosfera îi prinde: un spațiu cald și prietenos, unde fiecare carte e o poartă spre altă lume. Personajele prind glas, misterele așteaptă să fie dezlegate, iar fiecare copil devine explorator al cuvintelor.
Se simt în siguranță, pentru că aici greșelile sunt doar pași spre descoperire. Se simt importanți, pentru că opiniile lor contează, iar ideile sunt ascultate cu atenție. Se simt curioși și entuziasmați, fiindcă nu știu niciodată ce provocare îi așteaptă: un joc de rol, un puzzle literar, o poveste de completat sau un personaj de reinventat.
În timp ce citesc, imaginația lor crește: inventează finaluri neașteptate, creează lumi noi, își dau viață propriilor eroi. În discuții, cuvintele curg mai ușor, iar în scris, propozițiile devin mai clare și mai bogate.
La final, copiii pleacă acasă mândri de ce au reușit, cu încrederea că lectura nu e o obligație, ci o aventură pe care o pot continua oricând, oriunde.
În cadrul acestui proiect am avut și doi voluntari Profesor educație timpurie Mazilu Roxana Elena, prof. educație timpurie Marcu Ludmila, care au interacționat cu elevii, le-au citit, au intrat în pielea personajelor creând astfel o atmosferă de poveste. La finalul lunii iulie fiind profund impresionate, au scris câteva impresii:
„Participarea la acest program de voluntariat a reprezentat pentru mine o experiență valoroasă din punct de vedere profesional și personal. Am avut ocazia să interacționez cu copii de vârste diferite, să observ reacțiile lor la diferite tipuri de texte și să contribui la dezvoltarea lor personală și emoțională. Am descoperit cât de important este să le oferim un spațiu sigur, plin de încredere, în care să se exprime liber, să viseze și să creeze. M-am implicat cu entuziasm în fiecare etapă a activităților, de la planificare la implementare și evaluare, și am simțit că aportul meu a fost valoros și apreciat. Această experiență mi-a consolidat dorința de a lucra în domeniul educației și mi-a oferit inspirație pentru activități viitoare.” (Profesor Educație Timpurie Mazilu Roxana Elena)
„Pentru mine, ca profesor pentru educație timpurie, această experiență este o continuare a misiunii mele, dar și o formă de voluntariat cu un scop bun. Îmi place să ajut, iar aici simt că pot contribui la formarea unor copii mai buni, nu doar mai informați. Lucrul cu copii puțin mai mari decât cei din preșcolaritate îmi oferă ocazia să îi cunosc altfel, să construiesc punți de încredere și, poate, să las o amprentă durabilă asupra dezvoltării lor emoționale și culturale” (Prof. Educație Timpurie, Marcu Ludmila).
Am observat că și parinții, alături de copiii lor, sunt foarte entuziasmați de acest proiect. Iată câteva impresii:
„Bună seara! Țin să mulțumesc pe această cale tuturor celor care au fost implicați în acest proiect; domnișoarei director, cadrelor didactice și tuturor celor care au făcut posibil să avem și în Săvinești. O idee minunată și sper să se repete. Alessia e foarte încântată și vine acasă cu multe noțiuni noi. Abia așteptă să vină ziua de miercuri pentru a veni din nou. Vă mulțumesc pentru munca depusă!” ( mămica elevei Rebei Alessia , clasa I)
„Vacanță plăcută și mulțumim pt activitățile petrecute cu copiii noștri. Așteptăm cu nerăbdare luna septembrie!” ( mămica elevului Savu Moise, clasa a II-a)
„Bună ziua! Lui Emi îi place foarte mult, abia așteaptă ziua de miercuri, a fost foarte dezamăgit când a auzit că în august e vacanță… A zis că e mult mai ușor că la școală învață prin joacă, socializează. E foarte încântat.” ( mămica elevului Anasia Emanuel, clasa I)
„Felicitari, doamna învățătoare Carmen Doboș pentru activitățile frumoase pe care le desfășurați împreună cu elevii noștri. Mă bucur că există un astfel de proiect și în școala noastră, cu un impact atât de mare asupra copiilor. Copilul meu care la început a spus că nu vrea să se înscrie, dar merge doar o dată (de gura mea) să vadă cum este acolo, acum abia așteaptă ziua de miercuri și vine acasă foarte fericită, încântată, povestindu-ne cu lux de amănunte ce face la școală. Bravoo!” (mămica unei fetițe de la clasa a III-a)
„Bună ziua! Simina s-a integrat foarte bine în acest colectiv. Îi plac foarte mult cadrele didactice și activitățile care se fac. Vine cu informații noi acasă, îi place mult mai mult să comunice! Vă mulțumim cu această ocazie! (mămica elevei Horghidan Simina, clasa I)
„Copiii s-au simțit foarte bine în cadrul activităților din acest proiect. Au fost implicați, curioși și dornici să participe. Le-a plăcut în special faptul că au putut învăța prin joc și activități practice, ceea ce i-a făcut să fie mai atenți și mai entuziasmați. Consider că proiectul este util, deoarece le dezvoltă abilități de comunicare, cooperare și gândire creativă.
Cei mici au spus că cel mai mult le-a plăcut activitatea în care au lucrat în echipă și au descoperit lucruri noi într-un mod interactiv. Au menționat că abia așteaptă următoarele întâlniri, pentru că „nu e ca la școală, e mai distractiv și învățăm fără să ne dăm seama”.” (mămica elevei Țuștea Sofia, clasa I)
„Ca mamă a doi copii înscriși în proiect, pot spune că ai mei copii îmi povestesc despre experiențele minunate din cadrul proiectului. Copiii și-au făcut prieteni noi, au fost încântați de mâncarea gustoasă – mai ales de sarmăluțe! Au simțit o ambianță caldă și un calm aparte din partea doamnelor care s-au ocupat de ei. Au colorat, s-au jucat și au vorbit despre emoții, reușind chiar să le recunoască și să le înțeleagă mai bine. Este un proiect frumos!”
Declarația de mai sus e data de mama lui Budurcă Matiaș, clasa a III-a și a lui Budurcă Aniela, clasa I
Prof. înv. primar Doboș Carmen Petronela
Menționăm că proiectul este finanțat integral de United Way România.