Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem.

Blog

Fundația Împreună pentru Solidaritate Socială / Anunțuri  / Aventură prin lectură – Metode folosite în activitățile de lectură

Aventură prin lectură – Metode folosite în activitățile de lectură

Aventură prin lectură” este un program implementat de UnitedWay România în parteneriat cu   Fundația „Împreună pentru Solidaritate Socială” și Școala Gimnazială „I. Gervescu” Săvinești, care urmărește să transforme cititul într-o experiență activă, accesibilă și plăcută pentru elevi.

Într-un context educațional în care motivația pentru lectură scade, proiectul propune metode moderne și dinamice prin care copiii pot descoperi sensurile textelor, pot dezvolta gândire critică și pot exersa exprimarea personală. Materialul de mai jos prezintă principalele strategii didactice folosite în activitățile de lectură, evidențiind modul în care acestea susțin înțelegerea, colaborarea și creativitatea în rândul elevilor.

Lectura este una dintre cele mai importante activități educaționale, contribuind la dezvoltarea limbajului, a gândirii critice și a imaginației elevilor. Pentru ca procesul de receptare și de înțelegere a unui text să fie eficient și atractiv, cadrul didactic utilizează diverse metode didactice, care stimulează participarea activă, înțelegerea textului și exprimarea personală.

1. Metoda conversației

Această metodă presupune un dialog între profesor și elevi, prin intermediul căruia se descoperă și se aprofundează conținutul unui text. Profesorul adresează întrebări deschise, menite să orienteze gândirea elevilor spre analiza personajelor, a acțiunii și a mesajului transmis.

Avantaje: dezvoltă gândirea critică, exprimarea orală și capacitatea de argumentare.

2. Metoda cubului

Metoda cubului presupune analizarea unui text din șase perspective diferite: descriere, comparare, asociere, analiză, aplicare și argumentare. Elevii lucrează individual sau în grupuri și răspund la sarcini corespunzătoare fiecărei fețe a cubului.

Avantaje: stimulează creativitatea, analiza și exprimarea personală.

3. Metoda ciorchinelui (clusterului)

Această metodă este folosită pentru organizarea ideilor. Elevii scriu în centru titlul textului și, în jurul acestuia, notează idei principale sau simboluri care se leagă de subiect.

Avantaje: ajută la înțelegerea logicii textului și la formarea gândirii asociative.

4. Metoda mozaicului (Jigsaw)

Textul este împărțit în mai multe fragmente, fiecare grup de elevi analizând o parte. Ulterior, grupurile se reunesc și își prezintă concluziile, realizând împreună o înțelegere completă a textului.

Avantaje: dezvoltă colaborarea, ascultarea activă și responsabilitatea individuală în cadrul echipei.

5. Metoda SINELG

(Sistemul Interactiv de Notare pentru Eficientizarea Lecturii și Gândirii) îi ajută pe elevi să-și organizeze ideile în timpul lecturii, notând informațiile cunoscute, noi, contrare așteptărilor sau care necesită clarificări.

Avantaje: îmbunătățește capacitatea de analiză și sinteză a textului.

6. Lectura predictivă

Înainte de citirea integrală a textului, elevii formulează ipoteze despre conținut pornind de la titlu, imagini sau fragmente scurte. După lectură, compară ipotezele cu realitatea.

Avantaje: dezvoltă curiozitatea și gândirea anticipativă.

7. Metoda dramatizării

Elevii interpretează roluri din textul citit, redând acțiunea prin joc de rol.

Avantaje: stimulează empatia, expresivitatea și înțelegerea profundă a personajelor și a situațiilor.

8. Lectura interactivă

Profesorul și elevii citesc împreună textul, oprindu-se periodic pentru a discuta semnificațiile, a formula întrebări și a face predicții.

Avantaje: implică toți elevii și favorizează învățarea activă și colaborativă.

Concluzie

Metodele folosite în activitățile de lectură contribuie la formarea unor cititori activi, reflexivi și creativi. Diversitatea strategiilor didactice îi ajută pe elevi să înțeleagă mai profund textele, să se exprime coerent și să descopere plăcerea lecturii. Un cadru didactic eficient alternează metodele, adaptându-le nivelului și intereselor elevilor.

Prof. Mădălina Ivanov