

Aventură prin lectură
În cadrul proiectului „Aventură prin lectură” implementat de United Way România în colaborare cu Fundația Împreună pentru Solidaritate Socială și elevii de la învățământul primar ai Școlii Gimnaziale I. Gervescu Săvinești, sub indrumarea doamnei profesor pentru învățământ primar Doboș Carmen Petronela, pășesc într-o lume unde cărțile prind viață. „Astăzi nu merg la o lecție. Astăzi merg într-o aventură.” Elevii cuprinși in grupele acestui proiect sunt școlari din clasele I, a II-a, a III-a și a IV-a.


„Aventură prin lectură” este pentru lectură ce este „Școala Altfel” pentru învățare – o formă ludică, motivațională și deschisă a educației formale.
Participarea la activitățile din cadrul proiectului „Aventura prin lectură” a fost pentru mine mai mult decât o experiență profesionala. Fiecare întâlnire, fiecare carte, fiecare zâmbet de copil mi-au reamintit de ce am ales să fiu profesor: pentru a vedea cum ochii copiilor se aprind atunci când descoperă lumea prin povești.
Pe 3 octombrie, am pășit în clubul de lectură și am deschis împreună cartea „Umbrela prieteniei”, am simțit că întreaga încăpere s-a luminat. Povestea elefantului și a prietenilor săi a devenit un pretext pentru a vorbi despre prietenie, despre empatie și despre magia împărtășirii. Copiii au râs, au pus întrebări, au oferit răspunsuri pline de imaginație. În privirile lor, umbrela nu mai era doar un obiect,devenise un simbol al bucuriei de a fi împreună.


Pe 10 octombrie, când am citit „Cine a inventat școala”, am privit cu emoție felul în care copiii se identificau cu personajele. Pentru ei, școala era deja o lume familiară, dar prin această poveste au înțeles că învățarea poate fi o aventură plină de umor și descoperiri. Ca profesor, am simțit mândrie și recunoștință: mândrie pentru curiozitatea lor, recunoștință pentru faptul că pot fi parte din formarea acestei generații de mici visători.
Ziua de 17 octombrie a fost una specială. „Tom, ecologist” ne-a deschis drumul către responsabilitate și respect pentru natură. Privindu-i cum discutau despre reciclare, cum desenau soluții pentru a salva planeta, am înțeles cât de receptivi și sensibili sunt copiii atunci când le oferi sens. M-au emoționat răspunsurile lor simple și sincere : „Planeta e prietena mea”, „Și eu vreau să fiu ca Tom”. În acel moment am simțit că educația adevărată începe cu iubire și exemplu personal.
Iar pe 30 octombrie, lectura cărții „Ce poți face cu o problemă” a fost o lecție nu doar pentru copii, ci și pentru mine. Când îi ascultam vorbind despre fricile lor, despre curaj și despre dorința de a reuși, am realizat cât de mult ne pot învăța copiii despre emoții. În tăcerea lor atentă și în cuvintele lor simple se ascund adevăruri adânci, că problemele nu trebuie evitate, ci înfruntate cu speranță.
Privind înapoi la întreaga lună de octombrie, simt că am trăit o aventură a emoțiilor și a cunoașterii. Copiii m-au învățat să privesc din nou lectura cu ochi de copil, ca pe o poartă către imaginație, nu ca pe o obligație. Ei ne învăța să ascultam mai mult, să apreciem fiecare întrebare și fiecare zâmbet, să vedem în fiecare poveste o lecție de viață.


Clubul de lectură din Săvinești nu este doar un loc în care citim cărți. Este un loc în care creștem împreună: profesori, copii, părinți. Este un spațiu al emoției , unde fiecare poveste devine o punte între suflete.
„Eu, ca profesor, plec de la fiecare activitate cu inima plină. Plină de bucuria copiilor, de zâmbetele lor sincere, de emoția poveștilor și de convingerea că, atâta timp cât vom cultiva dragostea pentru lectură, vom cultiva și dragostea pentru viață.” (Prof. Educație Timpurie; Marcu Ludmila)
„Buna ziua, Simina este foarte încântată de activitățile pe care le desfășurați!” (mămica unei fetițe din clasa a II-a)


„Bună seara! Patriciei îi plac foarte mult poveștile citite și activitățile desfășurate. Este o experiență diferită față de orele de la școală, iar acest lucru o ajută să se simtă mai încrezătoare, deși este o fire mai timidă. Vă mulțumim din suflet, doamna Carmen, pentru implicare și pentru tot efortul depus!” (mămica unei fetițe din clasa a II-a)
„Bună ziua!!! Mulțumim pentru acest program Aventură prin Lectură! Copiii mei au fost și sunt foarte încântați de activitate. Doamna învățătoare vine cu niște povești cu impact pozitiv asupra lor. Mulțumim încă o dată!!!” (mămica unor băieței din clasa a IV-a)
Prof. înv. primar Doboș Carmen Petronela

