Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem.

Blog

Fundația Împreună pentru Solidaritate Socială / Articole diverse  / „Aventură prin lectură”. Călătoria continuă… în luna noiembrie. Habarnam, prichindelul care îi inspiră pe elevi să-și descopere pasiunile

„Aventură prin lectură”. Călătoria continuă… în luna noiembrie. Habarnam, prichindelul care îi inspiră pe elevi să-și descopere pasiunile

În luna noiembrie, în cadrul a două activități din cadrul proiectului nostru „Aventură prin lectură”, elevii au făcut cunoștință cu îndrăgitul personaj Habarnam, prichindelul din Orașul Florilor, personajul autorului Nikolai Nosov, care, deși nu se pricepe la nimic la început, pornește într-o călătorie de autocunoaștere și descoperire a propriului rol în lume.

Prima activitate a început cu o discuție deschisă despre abilități, talente și visuri profesionale. Cei mici au vorbit despre pasiunile lor și despre meseriile pe care și-ar dori să le aibă când vor fi mari, pregătind astfel terenul pentru lectura primului capitol al cărții. Din paginile acestuia, elevii au aflat cum arată Orașul Florilor, cine sunt prichindeii și prichinduțele, ce responsabilități are fiecare și, bineînțeles, cine este Habarnam. Pentru a verifica înțelegerea textului, copiii au completat fișe de lucru menite să îi ajute să reflecteze asupra poveștii.

A doua parte a activității a fost dedicată capitolului „Habarnam devine pictor”. Elevii au identificat principalele evenimente și au discutat despre comportamentul lui Habarnam, analizând greșelile pe care le-a făcut în încercarea de a realiza portrete ale prietenilor săi. Inspirat de text, fiecare copil a avut ocazia să își pună la încercare talentul artistic, realizând propriul portret al personajului.

Cea de-a doua activitate a pornit de la lectura capitolului „Cum a început Habarnam să scrie poezii”. Discuțiile s-au concentrat pe natura poeziei, pe caracteristicile unui poet și pe provocările sau bucuriile pe care le implică scrierea unui poem. Elevii au descoperit astfel că poezia poate fi o formă de exprimare accesibilă tuturor, dar și o cale de a-ți cunoaște mai bine emoțiile și creativitatea.

Prin îmbinarea lecturii cu activități practice și dialog, aceste întâlniri cu universul lui Habarnam i-au încurajat pe elevi să exploreze, să pună întrebări și să se exprime liber—exact așa cum face și micul prichindel din Orașul Florilor.

Pentru a încheia seria de activități, elevii au fost invitați să își exprime propriile concluzii despre parcursul lui Habarnam și despre ceea ce au învățat alături de el. Multe dintre răspunsuri au evidențiat faptul că, asemenea personajului, și ei pot învăța din greșeli, pot experimenta și pot descoperi lucruri noi despre ei înșiși. Astfel, întâlnirea cu Habarnam nu a fost doar o incursiune în lumea literaturii, ci și o lecție valoroasă despre încredere, curiozitate și dorința de a evolua.

Un moment deosebit de apreciat de elevi a fost discuția despre propriile lor pasiuni. Cei mici au vorbit cu entuziasm despre activitățile care îi inspiră și îi fac fericiți: unii visează să devină artiști sau sportivi, alții vor să fie mecanici, șoferi sau stiliști. Această etapă i-a ajutat să înțeleagă faptul că fiecare talent, oricât de mic, merită încurajat, iar exemplele din povestea lui Habarnam le-au demonstrat că încercările și explorarea sunt esențiale în descoperirea propriului drum. Astfel, lectura a devenit nu doar o activitate literară, ci și un prilej de dezvoltare personală și de exprimare autentică.

 

Prof. Mădălina Ivanov