Ce poți învăța de la fondatorul IKEA?
Ce poți învăța de la fondatorul IKEA?
Cel mai mare obstacol în ceea ce privește inovația este un singur, mic cuvânt: “Nu”. Inovatorii adevărați transformă cuvântul “Nu” în “Da” în drumul lor, deoarece inovația nu se oprește la primul nu.
Acesta este momentul în care începe cu adevărat inovarea. Ca inovator trebuie să fii pregătit să faci lucruri pe care alții nu le vor aproba și cu care nu vor dori să fie deranjați.
În 1928 celebrul economist Joseph Schumpeter a fost cel care a scris, “Inovația de succes nu este un rezultat a intelectului, ci al voinței. Dificultatea acesteia constă în rezistența și incertitudinile care apar în momentul în care se face ceva ce nu s-a făcut până acum”.
Depășirea rezistenței și managementul incertitudinii determină, conform lui Schumpeter, rezultatele inovatoare. Sunt total de acord cu el!
Un exemplu minunat al unui inovator cu o mare voință este Ingvar Kamprad, fondatorul IKEA, retailerul suedez de mobilă.
Malcolm Gladwell ne povestește cum a început totul:
“Marea inovație lui a fost să realizeze că o mare parte din costul mobilierului este legat de ansamblare: fixarea picioarelor mesei costă nu doar bani, ci, de asemenea, face de transportul mesei foarte scump.
Deci, a vândut mobilier, care nu a fost asamblat, expediind-ul ieftin în cutii plate, având astfel prețuri mai mici decât toți concurenții săi. Cu toate acestea, la mijlocul anilor 1950, Kamprad a dat de necazuri. Producătorii suedezi de mobilă au lansat un boicot împotriva IKEA. Aceștia erau furioși din cauza prețurilor sale scăzute, și-au încetat să îi vândă materia primă. IKEA se confrunta cu ruina.
Disperat după o soluție, Kamprad și-a îndreptat atenția către sud și a realizat că chiar peste Marea Baltică din Suedia era Polonia, o țară cu forță de muncă mult mai ieftină și cu foarte mult de lemn. În continuare Kamprad și-a concentrat atenția asupra acestei noi oportunități, pentru a se asigura că ideea sa va funcționa. Nu a fost ușor. Polonia în anii 1960 era o ruină. Era o țară comunistă. Nu avea nici infrastructura, mașinile, personalul calificat sau măsurile legale de protecție dintr-o țară vestică. Dar Kamprad a reușit.
“El este un micromanager”, spune Anders Aslund, membru al Institutului Peterson Institute pentru Economie Internațională.
“Din acest motiv el a avut succes, acolo unde alții au eșuat. A mers în locurile acestea neplăcute și s-a asigurat că lucrurile funcționau. Este un caracter foarte încăpățânat. Asta denotă conștiinciozitate. Dar care a fost cel mai frapant lucru în decizia lui Kamprad? A fost anul în care a mers în Polonia: 1961. Zidul Berlinului se ridica. Războiul Rece era la apogeu. În mai puțin de 1 an, Estul și Vestul aproape au ajuns în pragul unul război nuclear în timpul crizei rachetelor cubaneze. Echivalentul în prezent a înființării unui magazin în Coreea de Nord. Cei mai mulți oameni nici măcar nu s-ar gândi să facă afaceri în țara inamicului de teama de a fi considerat un trădător. Nu și Kamprad. Lui nu-i păsa nici un pic de ceea ce au spus alții despre el. “
Exemplul lui Ingvar Kamprad se potrivește într-adevăr cu punctul meu de vedere privitor la modul de gândire a unui inovator real, citând din irlandezul George Bernard Shaw: “Omul rezonabil se adaptează la lume, cel nerezonabil persistă în încercarea de a adapta lumea la el. Prin urmare, toate progresele depind de omul nerezonabil.”
În concluzie, cel mai bun sfat pentru inovatori este: fii nerezonabil, perseverează cu multă voință și la viteză maximă.
Vă doresc mult succes în drumul vostru către inovație din 2017, transformând cuvântul “nu” în “da”.
Autor: Gijs van Wulfen
Sursa:
https://www.linkedin.com/pulse/what-can-you-learn-from-founder-ikea-gijs-van-wulfen
Alte articole aici