

Copiii au redescoperit bucuria lecturii prin „Povestea kendamei pierdute” a Adinei Rosetti
În luna octombrie 2025, elevii din Grupa 4 a proiectului „Aventură prin lectură”, coordonat de prof. Mihaela Aparaschivei, au transformat lectura într-o experiență vie, plină de emoție, creativitate și prietenie. Activitățile s-au desfășurat în cadrul Clubului de lectură, parte a proiectului implementat de Fundația „Împreună pentru Solidaritate Socială”, în parteneriat cu United Way România și Școala Gimnazială „I. Gervescu” Săvinești.


O poveste modernă care i-a inspirat pe elevi
Tema centrală a lunii a fost lectura volumului „Povestea kendamei pierdute” de Adina Rosetti, o carte actuală, apropiată de universul copiilor. Pornind de la pasiunea pentru kendama, povestea le-a oferit elevilor prilejul de a discuta despre prietenie, empatie, curaj și responsabilitate.
Metodologia a inclus metode interactive precum jocul de rol, lectura în lanț, lectura dirijată, dezbaterea, fișa de lectură și jocuri propuse chiar de elevi. Ca suport didactic s-a folosit Ghidul de lectură realizat de Asociația „Cu Alte Cuvinte” (CUAC), o resursă valoroasă pentru stimularea literației.
De la kendama la „puterea mea” – 4 întâlniri pline de sens
Pe parcursul celor patru întâlniri, elevii au parcurs povestea pas cu pas:
- Au discutat despre obiectele preferate și semnificația lor personală;
- Au ascultat melodia „Kendama” a trupei Noaptea Târziu, descoperind cum pasiunea pentru joc poate deveni inspirație pentru artă;
- Au analizat conflictele și personajele poveștii, au dezbătut existența „duhurilor” și au creat „hărți ale unui ținut vrăjit”;
- Au învățat despre istorie și diversitate culturală, explorând elemente de istorie și tradiție a romilor – originea, steagul, meșteșugurile, atributul de nomazi, perioadele de persecuție, eradicarea târzie a sclaviei, discriminarea și izolare socială, muzica, dansurile.
- În final, au reflectat asupra propriei „puteri magice” și a modului în care fiecare poate transforma lumea din jur prin bunătate, curaj și solidaritate.






Rezultatele – mai mult decât o lecție de lectură
Proiectul a adus rezultate remarcabile: elevii au demonstrat o implicare tot mai mare în activitățile de lectură, și-au dezvoltat vocabularul, au participat cu entuziasm la discuții și au dobândit abilități de exprimare orală și scrisă mai solide.
Povestea le-a oferit copiilor ocazia de a reflecta la propriile trăiri și de a învăța din experiențele personajelor. Mulți au descoperit că lectura nu este o obligație, ci o aventură personală. Au apreciat cu 9-10 povestea pentru suspansul oferit, pentru întâmplările inedite, existența ființelor fără suflet, controlate de Leo, care rămân captive pe Aleea Duhurilor, pentru felul în care copiii au schimbat peisajul prin magia obiectelor simple și a talentelor pe care le-au pus în slujba binelui.
Un exemplu de implicare este eleva Urdă Ștefania, care, deși a absolvit gimnaziul, a continuat să participe ca voluntar, fiind acum elevă la Liceul „Alexandru Ioan Cuza” din Piatra-Neamț.






Dificultăți și perspective de viitor
Deși o parte dintre elevi au avut dificultăți de prezență, activitatea a reușit să atragă și alți participanți noi, dornici să depășească obstacolele de înțelegere a textului. În perspectivă, se propune implicarea părinților în activități, invitarea unor scriitori sau persoane pasionate de lectură și organizarea unei excursii literare care să continue „aventura prin lectură”.
Prin astfel de proiecte, lectura devine mai mult decât o activitate școlară – devine o poartă către empatie, cultură și încredere în sine.
Prof. Aparaschivei Mihaela





