Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem.

Blog

Fundația Împreună pentru Solidaritate Socială / Anunțuri  / Aventură prin lectură Joc: Inventează povești: Castelul magic

Aventură prin lectură Joc: Inventează povești: Castelul magic

În luna septembrie, în cadrul proiectului „Aventură prin lectură”, implementat de United Way România, în parteneriat cu Fundația Împreună pentru Solidaritate Socială și Școala Gimnazială I. Gervescu Săvinești, copiii au participat la o activitate interactivă, manifestând curiozitate și entuziasm față de provocările propuse de joc.


Mai întâi, o scurtă prezentare:

Descriere

Stimulează creativitatea cu 36 de jetoane pentru inventarea poveștilor!

– Inventează povești creative cu dragoni, unicorni și multe altele
– Joacă peste 30 de jocuri create de un specialist în educație
– Dezvoltă abilități de bază pentru scriere și povestire
– Stimulează învățarea și conștientizarea socio-emoțională
– Include 12 jetoane cu personaje, 12 jetoane cu locații și 12 jetoane cu obiecte

Activitatea „Inventează povești: Castelul magic” reprezintă o formă complexă de educație prin joc și imaginație, concepută pentru a stimula gândirea creativă, exprimarea orală fluentă și capacitatea de colaborare între elevi. Această activitate se desfășoară într-un cadru ludic, relaxant, în care copiii sunt încurajați să-și folosească imaginația pentru a construi lumi, personaje și întâmplări proprii. Prin intermediul poveștii, elevii explorează diverse moduri de a comunica, de a exprima emoții și de a găsi soluții originale, contribuind astfel la dezvoltarea gândirii divergente și a exprimării artistice.

Jocul are la bază principiul învățării prin descoperire și exprimare liberă, conform căruia copilul învață cel mai eficient atunci când este implicat activ, când creează, experimentează și își valorifică ideile personale. În cadrul jocului „Castelul magic”, elevii nu doar reproduc cunoștințe, ci le transformă în experiențe proprii, devenind co-autori ai propriei învățări. Prin povestirea inventată, aceștia descoperă structura narativă, logica evenimentelor și rolul limbajului expresiv în transmiterea mesajului.

De asemenea, activitatea contribuie la dezvoltarea competențelor de comunicare, empatie și colaborare, deoarece elevii învață să asculte, să răspundă adecvat și să construiască împreună cu ceilalți o poveste comună. Mediul de joc le oferă siguranță emoțională, le stimulează curajul de a se exprima și îi ajută să-și depășească teama de a greși.

Desfășurare:

Activitatea începe cu momentul introductiv, menit să capteze atenția elevilor și să creeze o atmosferă magică, propice imaginației. Copiii află că, într-un tărâm îndepărtat, se află un castel misterios, în care poveștile prind viață doar dacă sunt rostite de copii curajoși și creativi. Elevii sunt invitați să închidă ochii pentru câteva secunde și să-și imagineze că se află chiar în fața „Castelului magic”, pregătiți să-i descopere tainele.

După acest moment de introducere, se explică regulile jocului. Pe o masă sau pe tablă sunt așezate cu fața în sus cartonașele colorate, grupate în trei categorii: personaje (prințesa curajoasă, dragonul blând, vrăjitorul uituc, unicornul), locuri (grădina fermecată, pădurea de cristal, sala palatului, podul curcubeului) și obiecte magice (bagheta, cheia de aur, oglinda care spune adevărul cufărul, poțiunea magică).

        Am dat curs sugestiilor autorilor jocului și am pus în practică prima sarcină propusă: „Identifică cât mai multe perechi opuse poți.”

Exercițiul de asociere a avut ca scop dezvoltarea spiritului de observație, a atenției la detalii și a gândirii logice. Elevii au primit o serie de cartonașe ilustrate, reprezentând diverse obiecte, personaje sau situații din universul jocului „Castelul magic”. Sarcina lor a fost să găsească perechi de imagini care exprimă contraste sau opoziții. Prin colaborare și observație atentă, elevii au identificat numeroase perechi de contrarii, precum: unicorn vesel / unicorn trist, masa aranjată / masa dezordonată, cufăr închis / cufăr deschis, vrăjitoare bună / vrăjitoare rea, sticlă cu licoare magică plină / sticlă goală, soare / lună, zi / noapte, turn înalt / turn mic, pădure luminoasă / pădure întunecată. Fiecare descoperire a fost însoțită de explicații oferite de copii, care justificau alegerea făcută prin observații personale: „Unicornul vesel are ochii mari și zâmbește, iar cel trist stă cu capul plecat.”; „Vrăjitoarea bună are haine deschise la culoare, iar cea rea e îmbrăcată în negru.”

Acest exercițiu aparent simplu a avut o valoare formativă importantă. Copiii și-au dezvoltat capacitatea de a compara și de a analiza, au învățat să gândească în perechi de sensuri opuse și să exprime verbal diferențele observate. În plus, activitatea a stimulat atenția vizuală, vocabularul activ și abilitatea de a comunica clar și argumentat. De asemenea, am solicitat elevilor să împărtășească din experiența personală, momente în care au experimentat emoțiile identificate prin intermediul jocului, să se transpună în pielea personajelor (ex. Ce ai face dacă ai fi o vrăjitoare rea? În ce scop ai folosi licoarea magică?, Ce ai face dacă ai găsi cufărul fermecat? etc.)

Atmosfera de joc a favorizat implicarea emoțională și cooperarea între elevi. Copiii au lucrat cu entuziasm, au discutat, au râs și au colaborat pentru a descoperi cât mai multe perechi, dovedind curiozitate și spirit competitiv pozitiv.

În final, sarcina a contribuit nu doar la dezvoltarea limbajului și a gândirii logice, ci și la pregătirea copiilor pentru activitatea narativă care a urmat. Identificarea opozițiilor din imagini i-a ajutat să înțeleagă mai bine dinamica poveștilor — contrastul dintre bine și rău, fericire și tristețe, ordine și haos — elemente esențiale în construcția unei narațiuni. Astfel, exercițiul a constituit o introducere ludică și creativă în universul povestirii, stimulând gândirea, limbajul și imaginația copiilor.

Prof. Mădălina Ivanov