Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem.

Blog

Fundația Împreună pentru Solidaritate Socială / Noutăți  / Vino alături de noi! Fii parte dintr-un proiect cultural-educativ!

Vino alături de noi! Fii parte dintr-un proiect cultural-educativ!

Construire Grădiniță cu Program Prelungit și Creșă, împrejmuire teren și racordarea la utilități.

Donează aici, astfel poți susține proiectul nostru!

Abandonul şcolar reprezintă o problemă gravă cu care se confruntă societatea contemporană; şcoala a ajuns să fie abandonată înainte de toate pentru că,  în ziua de azi, nu e percepută ca valoare în sine. Din păcate, copiii nu mai consideră şcoala un viitor.

Efectele abandonului şcolar demonstrează că, acest tip de conduită este considerată deosebit de gravă. Mai întâi, cei care abandonează şcoala nu au calificarea profesională indispensabilă integrării socio-economice și nici formația morală şi civică necesară exercitării rolului de părinte şi celui de cetățean al unei comunități. În al doilea rând, neavând o calificare, cei care abandonează şcoala sunt viitorii şomeri şi reprezintă, pe termen mediu şi lung, o sursă de dificultăți sociale şi de pierderi, care depăşesc investiția cerută de formarea inițială.

Vino alături de noi! Fii parte din acest proiect cultural-educativ!

S-au identificat câteva cauze ale abandonului școlar, dintre care amintim:

-Școlile din zonele defavorizate sunt caracterizate de izolare socială, sărăcie şi lipsa oportunităților de succes socio-profesional pentru absolvenți. Lipsiți de motivație, mulți dintre copii renunță încă din primii ani de studiu, rămânând să dea o mână de ajutor în gospodăriile proprii sau chiar muncind ca zilieri la oamenii mai avuți din satele respective. Sărăcia comunităților din zonele defavorizate limitează posibilitățile părinților de a oferi copiilor resursele necesare educației. Această stare provoacă deseori exploatarea copiilor prin muncă de către părinți. Lipsa interesului pentru şcoală se explică prin presiunile de ordin economic, prin dezamăgirile personale ale părinților şi prin lipsa de cultură a comunității care poate fi susceptibilă față de instituțiile formale. De asemenea, este menţionată aprecierea (fără vreo susţinere) potrivit căreia, în mediul rural, abandonul şcolar creşte iarna, „în condiţiile lipsei de subsistenţă” şi din cauza ,,lipsei hranei sau îmbrăcămintei necesare”.

Dificultăţile materiale. Familiile numeroase, dezorganizate, lipsite de resurse, au probleme în a asigura îmbrăcămintea adecvată tuturor copiilor şi resimt uneori nevoia de forţă de muncă (fie pe câmp, fie în gospodărie pentru a avea grijă de fraţii mai mici).

Modelul educaţional oferit de părinţi. Cel mai adesea, elevii care ajung să renunţe la educaţie provin din familii în care părinţii nu au mai mult de opt clase. Desigur, sunt şi excepţii. Există însă destul de frecvent elevi aflaţi în situaţii de abandon care îşi doresc să îşi completeze educaţia “măcar până la 10 clase”, ca să aibă o calificare, astfel încât să nu ajungă ca părinţii, simpli zilieri, fără mari şanse de reuşită în viaţă.

Modelul educaţional oferit de fraţi este mult mai influent. Familiile unde există fraţi mai mari ce au renunţat timpuriu la educaţie, fraţii mai mici tind să reproducă acest model.

Dezorganizarea familiei atrage după sine dificultăţi materiale. Divorţul, alcoolismul, violenţa în familie sunt semne ce preced adesea decizia de abandon.

Dincolo de studiile realizate la nivel europen, ne-am lovit de această situație tristă în perioada pandemică, atunci când Fundația Împreună pentru Solidaritate Socială a desfășurat în localitățile Piatra Neamț, Săvinești, Dochia, Zănești și orașul Roznov programul ,,Să stăm împreună la masă” o acțiune prin care persoane vulnerabile din punct de vedere economic, persoane în vârstă, bolnavi cronici, familii monoparentale cu mai mulți copii, persoane aflate în dificultate au beneficiat de mese gratuite.

Nu mică ne-a fost mirarea să vedem câți oameni buni și frumoși sunt victimele indiferenței și defavorizării sociale, lipsiți de un sprijin real pentru că, în concepția publică, dacă nu ții pasul cu tendințele dezvoltării/ modernizării ești privit ca un neadpatat social și sentința publică te trimite spre marginalizare.

Lipsiți de educație și îndrumare, copiii acestor comunități sunt viitoarele victime sigure ale unei lumi în care nici speranța, nici credința sau dezvoltarea personală nu-și găsesc locul. În această lume „a lor” instinctul de supraviețuire primează, iar conștiința sau spiritul civic aproape că nu există.

Considerăm că, această lume „a lor” este prea rece pentru aceste fragede suflete și discriminarea lor reprezintă o mare pierdere pentru întreaga comunitate. Privind prin ochii speriați, dar senini, ai copiilor, am aflat că trebuie ajutați să înțeleagă că, nu sunt necesare două lumi diferite, „a lor” și „a noastră”, ci doar una, în care dreptul la educație este același pentru fiecare.

Astfel, am simțit că trebuie și vrem să schimbăm lucrurile, cel puțin în comunitatea săvineșteană. Așadar, ne-am hotărât să construim o grădiniță și o creșă socială unde, copiilor proveniți din medii vulnerabile social, să li se ofere o educație potrivită nevoilor lor.

Beneficiari direcți – 91 copii,

Beneficiari indirecți – familiile copiilor, precum și întreaga comunitate locală.

Grupul țintă este format din copii proveniți din:

–              Comunități vulnerabile

–              Familii monoparentale

–              Familii cu situații financiare precare

–              Alte situații deosebite

Proiectul generează crearea a cel puțin 15 locuri de muncă (cu posibilitatea de a angaja minim cinci (5) persoane din mediile vulnerabile);

– asigurarea serviciilor educaționale unui număr de 75 copii pt grădiniță și 16 pentru creșă;

– scăderea gradului de abandon școlar și creșterea încrederii de sine.

Investiția în educație este cea mai valoroasă, producând efecte pe termen lung. Proiectul se contituie într-o investiție în capitalul uman. Cunoștințele dobândite de beneficiarii acestui proiect se vor reflecta direct în calitatea vietii comunitatii locale din Săvinești.

Vino alături de noi! Fii parte din acest proiect cultural-educativ! Adultul de mâine va fi recunoscător pentru educația oferită copilului de astăzi.